Juhtimistarkused kriisis oleva ettevõtte juhile: juht-konsultant ja töötajate mõjutamine.

Juht – konsultant?

Töötajad kriisi ajal hakkavad palju tegelema oma isikliku teemaga. Mõtted enda saatusest võivad töötajat viia isiklikku kriisini. Reeglina juhtub see nendel töötajatel, kelle psühholoogiline tasakaal oli juba eelnevalt “piiri peal”. Need on töötajad, kes eelistavad näha “pooltühja klaasi, pooltäis klaasi asemel”, või nn. sündinud pessimistid, kelle jaoks elu on täis raskusi ja katsumusi.

Juhil on siin kasulik üle vaadata oma konsulteerimisoskusi. Iga juht on ju reeglina firmasisene konsultant enda töötajate jaoks. Konsulteerimiskunsti valdamine aitab juhil siin mitte viia töötajat üle kriitilise piiri ja säilitada olukorda kontrolli all. Soovitus siin – suhelge töötajatega rohkem, vaatamata sellele, et “kriisi ajal on muudki teha”.

Juhi enda isiksus.

Kõik eelpool öeldu tähendab kahtlemata suuremat pinget ka juhile endale. Siin on samaaegselt situatsiooni kriis, töötajate kriis ja juhi iseenda isiksuse üleelamised. Iga juhi jaoks järsult kasvanud vastutus, vahel vajadus lõhkuda kujunenuid suhteid jm. võib osutada samuti ülemääraseks.

Juhile on siin kasulik arvestada enda isiksuse ressursse, veendumus, et “tulen toime”. Kriisiperioodil pole üldsegi harv, kui juht olles töötajate jaoks konsultant, ise samuti kasutab väliskonsultandi nõuannet.

Töötajate mõjutamine

Kuna kriisi ajal töötajad on tundlikud kõige toimuva suhtes ja märkavad “igasuguseid pisiasju”, siis hea kui “need samad pisiasjad” on juhi poolt kontrolli all. Ma pean siin silmas juhi oskust kogu süsteemi (grupid, koalitsioonid, opositsioonid jne.) analüüsida ja seda ka mõjutada. Juht peab teadma töötajate ja gruppide käitumise seaduspärasusi ja mõjutamise viise. Juht saab mõjutada/suunata töötajate ja gruppide käitumist faktide ja hoiakute kaudu. Ja teisest küljest kasutades kas psühholoogilisi või administratiivseid meetodeid.

Juhile on siin kasulik hinnata oma oskusi süsteemi käitumise seaduspärasuste analüüsi osas. Seda võib analoogiana kirjeldada kui malemängu, kus juht ise on üks osalejatest. Tuleb osata hinnata oma sekkumise või mittesekkumise tagajärgi töötajate süsteemi. Siin oskus süsteemi üle valitseda väljendub sealhulgas ka paindlikkuses suheldes töötajatega arvesta nende tundlikkust, mis on tingitud kriisisituatsioonist.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga